Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) toteutti keväällä 2024 toista kertaa kansallisen mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakaspalautekyselyn. Kyselystä saatava palaute on erityisen arvokasta, koska siinä asiakkaan kokemuksia mitataan yhtäläisillä mittareilla - haasteena aiemmin on ollut, että yksittäisten hoitopaikkojen omat asiakaskokemuskyselyt eivät ole suoraan vertailukelpoisia.
Fria-klinikka ja sen tarjoamat päihdepalvelut saivat poikkeuksellisen hyvän asiakaspalautteen. Fria-klinikan Net Promoter Score (NPS) nousi huikeaan arvoon 87,5, mitä pidetään huippuluokan tuloksena.
NPS on kansainvälisesti tunnustettu mittari, joka kertoo, kuinka todennäköisesti asiakkaat suosittelevat palveluja muille. Luku vaihtelee välillä -100 ja +100 ja yli 50 arvoa pidetään jo erinomaisena. Fria-klinikan saavuttama 87,5 heijastaa asiakkaiden erittäin suurta luottamusta palveluihimme ja että valtaosa Fria-klinikan asiakkaista on niin tyytyväisiä saamaansa palveluun, että he suosittelevat sitä mielellään muille.
Mitä muita huomioita asiakaspalaute tarjosi?
Olemme tehneet Fria-klinikalla töitä tekemämme Minnesota-mallisen hoidon kehittämiseksi. Vuosikymmenien aikana tutkimusnäyttö on kertonut Minnesota-mallisen päihdehoidon toimivuudesta täysraittiuden saavuttamiseksi, mutta haittapuoliksi on havaittu mm. hoito-otteen kapea-alaisuus, työntekijöiden puutteellinen koulutus, yksilön tarpeiden huomioimisen vähäisyys sekä vallankäytölliset työmenetelmät. (Lue lisää)
Tavoitteenamme kehitystyössämme on ollut vaalia ydintä, jonka vuoksi Minnesota-mallinen hoito on vuosikymmenien aikana osoittautunut tehokkaaksi ja lisätä siihen ammattitaidon, tutkimusnäytön sekä koulutuksen myötä työmenetelmiä, jolla voimme karsia hoitomallin parissa havaittuja epäkohtia.
THL:n toteuttama asiakaspalautekysely antoi näkökulmia, että olemme olleet kehitystyössämme oikeilla jäljillä. Erityisen tyytyväisiä asiakkaamme olivat kokemukseen turvallisuudesta ja kunnioittavasta kohtelusta. Saimme lisäksi yksimielisen positiivista palautetta siitä, että asiakkaamme ovat voineet kertoa avoimesti ongelmistaan ja että hoidosta on saanut toivoa tulevaisuuteen.
Kehityskohteita
Olemme erittäin iloisia myönteisestä palautteesta, jota asiakkaamme ovat antaneet niistä osa-alueista, joihin olemme erityisesti panostaneet. Asiakaspalautekyselyiden tärkein tarkoitus on kuitenkin myös tunnistaa kehityskohteita, ja niitäkin nousi esiin tutkimuksessa.
THL:n asiakaspalautekyselyssä korostettiin erityisesti hoito- ja kuntoutussuunnitelman laatimista ja sen sisältöä. Aihe nousi keskiöön jo vuonna 2021 toteutetun ensimmäisen kansallisen kyselyn tuloksissa.
Fria-klinikalla olemme panostaneet siihen, että hoito- ja kuntoutussuunnitelmat laaditaan aina asiakkaan yksilöllinen tilanne huomioiden.Tämä lähestymistapa on uusi Minnesota-mallin päihdehoidon kentällä, jossa perinteisesti on noudatettu tiukkaa, kaikille yhtenäistä hoitomallia, jossa hoitojakson sisällä toistuvat samat elementit jokaiselle asiakkaalle.
Saimme THL:n asiakaspalautekyselyssä kiitosta siitä, että asiakkaidemme henkilökohtaiset tavoitteet otetaan huomioon kuntoutussuunnitelmissa ja että hoidon sisältö suunnitellaan yhdessä heidän kanssaan. Samalla saimme myös arvokasta palautetta siitä, että osalle asiakkaistamme henkilökohtaisen hoitosuunnitelman merkitys ei ollut täysin selkeä. Tämä antaa meille mahdollisuuden parantaa viestintäämme ja varmistaa, että asiakkaamme tietävät hoitonsa perustuvan yksilölliseen suunnitelmaan.
Kiitos asiakkaillemme
Fria-klinikka haluaa kiittää kaikkia asiakkaitaan luottamuksesta ja palautteesta. Ryhmämuotoisessa terapiassa saamamme positiivinen palaute on ennen kaikkea yhteinen saavutus, ja se motivoi meitä jatkamaan työtä asiakkaidemme hyväksi. Jatkamme työtämme sen varmistamiseksi, että Fria-klinikka säilyy palveluntarjoajana, jota asiakkaamme voivat ylpeänä suositella eteenpäin.